VERHALEN VAN JELMER YOUNG PROFESSIONALS

yassin mokadmi

2020 308A8140.jpg
 

Begin op een willekeurige plek in een stad te bouwen en je komt tal van verrassingen tegen. Met die verrassingen, in de vorm van onbekende kabels en leidingen, uitvoeringstechnische opgaves en aanvullende wensen vanuit de opdrachtgever, heeft Yassin Mokadmi, eerstejaars Jelmer bij de gemeente Amsterdam, veel te maken. Hij werkt als Assistent Projectleider Techniek bij het onderdeel Metro en Tram. Vanuit die rol is hij betrokken bij bekende projecten in de stad, zoals de renovatie van de allereerste metrolijn in Amsterdam, de Oostlijn, en de uitbreiding van de metrohal en fietsenstalling van station RAI. Wat een assistent projectleider binnen de infrastructurele bouw precies doet, lees je in dit artikel.

 

Verrassingen in de grond 

Renovatieprojecten zoals die van de RAI en de Oostlijn zijn miljoenenprojecten, die impact hebben op het dagelijkse reizen van duizenden mensen. Als afgestudeerd planoloog houdt Yassin zich onder andere bezig met het projectmanagement. Omgevingsmanagement vormt een belangrijk onderdeel van zijn werkzaamheden. Hij vertelt: “Voordat er ook maar een schop de grond in gaat, doen we uitgebreid onderzoek. We bestuderen en analyseren alle beschikbare tekeningen en brengen in kaart wat we kunnen verwachten voordat de aannemer begint met graven. Zo maken we bijvoorbeeld een uitgebreide risicoanalyse en laten we een bodemonderzoek uitvoeren om te achterhalen of de grond wellicht verontreinigd is.” Hoe goed je de situatie van te voren ook onderzoekt; als die schop dan daadwerkelijk de grond ingaat, tref je toch vaak onvoorziene omstandigheden aan. Als projectmanager houd je daar van tevoren al rekening mee in de planning. “Ondanks de uitgebreide onderzoeken, viel het bij het RAI project tegen: we troffen extreem veel aan wat niet op de tekening stond. Ongebruikte leidingen, kabels waarvan niet bekend was wie de eigenaar is, buizen die al jarenlang ongebruikt in de grond hadden gelegen. Aan mij de taak om alle betrokken partijen op te sporen en zo snel mogelijk aan tafel te krijgen. Een hele uitdaging, want die buizen en kabels liggen soms al decennialang in de grond en kunnen van iedereen zijn. Het is de kunst om alle partijen toch zo snel mogen aan tafel te krijgen en gezamenlijk tot een oplossing te komen. Iedere dag vertraging kost immers geld; de teller van de aannemer loopt gewoon door.”

Voorspelbaarheid is saai

Toch zijn het juist die onverwachte gebeurtenissen die het werk bij de gemeente voor Yassin zo leuk maken. “Een project dat precies gaat zoals van tevoren voorspelt, is niets voor mij. Ik houd wel van een beetje uitdaging en afwisseling.” Die uitdagingen vindt Yassin niet alleen in de grond op de bouwplaats, maar ook in zijn werkzaamheden. Als assistent projectleider moet hij van alle facetten binnen een project op de hoogte zijn en het projectteam zo slim mogelijk inzetten op de werkzaamheden. Bovendien werkt hij zelf ook fanatiek mee. Zo pluist hij het ene moment een contract door om te checken welke juridische afspraken zijn gemaakt en kan hij een uur later in een bouwvergadering met de aannemer zitten, om de middag te besteden aan een oplossing voor een nieuw aan te brengen stalen ligger die niet onder de bestaande constructie past. “Toen ik begon bij Jelmer gaf ik aan dat ik wel van een uitdaging houd en graag nieuwe dingen leer. Nou, dat heb ik geweten.”, lacht Yassin.

 

2020 308A8072kopie.jpg

Sparren met collega’s

Het aangaan van nieuwe uitdagingen gaat een stuk makkelijker als je weet dat je er niet alleen voor staat. Voor Yassin zijn de terugkomdagen van Jelmer dan ook heel waardevol. Op deze dagen kan hij sparren met andere Jelmers, die hun ervaringen met hem delen en advies kunnen geven. “Ik vind het fijn dat ik de problemen en onduidelijkheden, maar ook de dingen die goed gaan op het werk, met andere Jelmers kan bespreken. Het levert boeiende gesprekken op waar ik veel van leer. Vaak inspireren de andere Jelmers me ook om iets op een andere manier aan te vliegen. Zo kreeg ik de tip om, bij wijze van aftrap van een project, een borrel te organiseren voor de projectleiders en de aannemer. Die informele aftrap verlaagt de drempel tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dit idee heb ik geopperd bij mijn collega’s bij de gemeente Amsterdam en die waren direct heel enthousiast. Het is voor hen ook heel waardevol dat ik een netwerk van Jelmers om me heen heb, met wie ik kan sparren over de ‘problemen’ waar wij tegenaan lopen.”

Rust en controle in gesprekken

Naast de mogelijkheid om te sparren, heeft Yassin ook veel aan de trainingen en intervisies van Jelmer. Ze helpen hem bij het leren werken. “Ik ben van mezelf vrij druk – randje ADHD haha – en die energie neem ik ook mee in de gesprekken die ik voer. Vaak neem ik niet de rust om een onderwerp goed af te ronden en schakel ik te snel door naar het volgende onderwerp. Met als resultaat dat ik, eenmaal terug op mijn plek, op veel vragen nog geen antwoord heb. Ik moest soms wel drie, vier keer terug naar de projectleider om deze vragen alsnog te stellen. Tijdens een communicatietraining bij Jelmer kreeg ik het advies om voorafgaand aan een gesprek te bedenken wat ik met dat gesprek wil bereiken en mijn vragen op papier te zetten. Pas als ik antwoord heb op alle vragen, kan ik het gesprek afronden. Het grote voordeel is dat je dat advies dan ook direct in de praktijk kunt oefenen met een trainingsacteur. Zo ervaar je, in een veilige omgeving, wat het met je doet als je een situatie op een andere manier aanvliegt. Dat geeft je het zelfvertrouwen om het daarna ook in de praktijk van het werkende leven toe te passen.

Custom made traject

Toen zijn eerste Jelmer-jaar op een einde liep, bleek dat Yassin nog lang niet was uitgeleerd bij de gemeente Amsterdam. Bovendien was de projectleider dusdanig tevreden over Yassin dat die hem maar wat graag wilde houden. Daarom volgt Yassin nu een custom made traject en verlengt hij zijn eerste Jelmer-jaar met een half jaar. Na dit half jaar wil Yassin bij een aannemer aan de slag. “Bij de gemeente heb ik veel inzicht gekregen in alle besluitvormingsprocessen en bekijk ik de bouwprojecten vanuit de maatschappelijke hoek. Hierna wil ik de bouw vanuit de aannemerskant ervaren. Bij een project als de RAI krijg je dan te maken met heel andere (economische) belangen.”  

Uiteindelijk wil Yassin zijn opgedane ervaringen gebruiken om zelf een bedrijf te starten. En hoewel dat toekomstmuziek is, bespreekt hij die droom nu al met de talentmanagers van Jelmer. “Ik vind het reuze interessant om na te denken over de stappen die ik moet nemen om mijn uiteindelijke doel te realiseren. Door bewust bezig te zijn met het pad dat ik wil bewandelen, ligt mijn droom veel meer binnen handbereik dan wanneer ik een ‘standaard’ baan zou hebben.


2020 308A8156.jpg

Yassin Mokadmi
19-10-1993

Hogeschool Utrecht
Bachelor Ruimtelijke ordening en Planologie 

Business Partner:

  • Gemeente Amsterdam Metro & Tram

FOOTER ARTIKELS.png